Ψωριασική Αρθρίτιδα + Υπερβολικό Βάρος = Επιπλοκές στην Υγεία

Όχι αλκοόλ στην ψωρίαση!
Απρίλιος 19, 2017
Μπορεί η ψωρίαση να οδηγήσει σε τριχόπτωση;
Νοέμβριος 28, 2017

Ψωριασική Αρθρίτιδα + Υπερβολικό Βάρος = Επιπλοκές στην Υγεία

Αν έχετε ψωριασικη αρθριτιδα και το βάρος σας είναι περισσότερο από το κανονικό, το να αδυνατίσετε μπορεί να σας φανεί ανέφικτος στόχος.  Οι πόνοι στις αρθρώσεις σάς κρατάνε στο κρεβάτι, πόσο μάλλον να σκεφτείτε να ξεκινήσετε γυμναστική και δίαιτα. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί λόγοι να μπείτε σε πρόγραμμα απώλειας βάρους όταν έχετε ψωριασική αρθρίτιδα.

Το υπερβολικό βάρος επιδεινώνει την ψωριασική αρθρίτιδα

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι υπέρβαροι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο  χρόνο για να αντιμετωπίσουν την ψωριασική αρθρίτιδα σε σχέση με εκείνους που πάσχουν από τη νόσο αλλά ζυγίζουν λιγότερο. Ο λόγος είναι ότι τα συμπτώματα της ψωριασικής αρθρίτιδας είναι ανάλογα με το βάρος ενός ατόμου: όσο πιο μεγάλο το βάρος του τόσο πιο σοβαρά τα συμπτώματα.

Σε μια μελέτη του 2015, που δημοσιεύτηκε στο Annals of Rheumatic Disease, τα παχύσαρκα άτομα με ψωριασική αρθρίτιδα είχαν 48% λιγότερες πιθανότητες, σε σχέση με αντίστοιχα άτομα με φυσιολογικό βάρος, να περιορίσουν τη νόσο σε σημείο “ελάχιστης δραστηριότητας” μετά από ένα χρόνο, με μετρήσιμες ενδείξεις τον πόνο, τις ευαίσθητες ή διογκωμένες αρθρώσεις, τις βλάβες στο δέρμα και άλλους παράγοντες. Επίσης, η ίδια μελέτη έδειξε πως αν κάποιος είναι υπέρβαρος, ακόμη και αν δεν είναι παχύσαρκος, αντιμετωπίζει προβλήματα στη θεραπεία της νόσου, καθώς οι πιθανότητες να ανταποκριθεί σε αυτή μειώνονται κατά 35%.

Το υπερβολικό βάρος περιορίζει τη δράση της φαρμακευτικής αγωγής

Σε αρκετές μελέτες έχει διαπιστωθεί πως οι παχύτεροι άνθρωποι με ψωριασική αρθρίτιδα ανταποκρίνονται λιγότερο στους βιολογικούς παράγοντες που χορηγούνται για τη θεραπεία τους αλλά και σε άλλα παραδοσιακά αντιρευματικά φάρμακα.

Συγκεκριμένα, μία μελέτη στο Expert Opinion on Biological Therapy, τον Ιούνιο του 2014, έδειξε την επίδραση της βιολογικής θεραπείας σε 262 άτομα που ήταν παχύσαρκα. Οι ερευνητές διαχώρισαν τα άτομα αυτά σε δύο ομάδες: η μία ομάδα ακολούθησε διατροφή χαμηλών θερμίδων, η άλλη κανονική διατροφή, ενώ και οι δύο ομάδες υποβλήθηκαν ταυτόχρονα σε βιολογική θεραπεία. Μετά από 8 εβδομάδες, όσοι είχαν χάσει βάρος μέσω της διατροφής χαμηλών θερμίδων εμφάνισαν καλύτερη βελτίωση στα συμπτώματα της ψωρίασης.

Επίσης, επειδή η δοσολογία σε κάποια φάρμακα είναι δύσκολο να υπολογιστεί για τους υπέρβαρους, η θεραπεία για την ψωριασική αρθρίτιδα δεν μπορεί να εξελιχθεί στον επιθυμητό βαθμό. Για παράδειγμα, οι βιολογικοί παράγοντες ετανερσέπτη (εμπορική ονομασία Enbrel) και ανταλιμουμάμπη (Humira) χορηγούνται σε ασθενείς με ψωρίαση και ψωριασική αρθρίτιδα σε σταθερή δόση ανεξάρτητα από το βάρος τους. Όμως, τα αποτελέσματα της θεραπείας στην ασθένεια δεν είναι το ίδιο εφικτά όπως συμβαίνει σε ασθενείς με μικρότερο βάρος.

Το λίπος στο σώμα ορίζει τις βάσεις για τη φλεγμονή της ψωριασικής αρθρίτιδας

Τα άτομα με υπερβολικό βάρος έρχονται αντιμέτωπα με σοβαρότερα δερματικά προβλήματα, αυξημένο πόνο και ευαισθησία στις αρθρώσεις τους. Όσο περισσότερο λίπος υπάρχει στο σώμα κάποιου, ιδιαίτερα γύρω από τη μέση, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των φλεγμονωδών κυττάρων που κυκλοφορούν στο σώμα και τα οποία μπορεί να συμβάλλουν τόσο στην ψωριασική αρθρίτιδα όσο και στην ψωριαση και να συνδεθούν με το μεταβολικό σύνδρομο.

Η απώλεια βάρους ωφελεί σημαντικά τα άτομα με ψωριασική αρθρίτιδα

Καθώς οι υπέρβαροι μεταφέρουν μεγαλύτερο βάρος, ειδικά στα κάτω άκρα και στην πλάτη, που είναι συνηθισμένες περιοχές για ζημίες άρθρωσης που σχετίζονται με την ψωριασική αρθρίτιδα, το επιπλέον βάρος τους επιβαρύνει τις αρθρώσεις, προκαλώντας καταπόνηση και βλάβη. Αν λάβουμε υπόψη πως για κάθε κιλό που χάνεται ασκείται κατά δύο κιλά λιγότερη πίεση στα γόνατά του, η απώλεια έστω και λίγου βάρους κάνει μεγάλη διαφορά στην κατάσταση του ασθενούς.

Η απώλεια βάρους, μέσω της άσκησης και της υγιεινής διατροφής, μπορεί να βελτιώσει μακροπρόθεσμα τη συνολική υγεία των ασθενών με ψωριασική αρθρίτιδα, καθώς και να αυξήσει τις πιθανότητές τους να επιτύχουν σημαντική μείωση των εξάρσεων της νόσου.

Λόγω της συσχέτισης της ψωριασικής αρθρίτιδας με το υπερβολικό βάρος η συμβουλή του εξειδικευμένου δερματολόγου σε συνεργασία με τον ενδοκρινολόγο-διατροφολόγο παίζει βασικότατο ρόλο στην έγκαιρη και σωστή αντιμετώπιση της ψωριασικής αρθρίτιδας.

Comments are closed.