Ψωρίαση

ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ
ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ

Το όνομα ψωρίαση προέρχεται από την ελληνική λέξη “ψώρος”, που σημαίνει λέπι. Το νόσημα της ψωρίασης, αναφέρεται από την αρχαιότητα και χαρακτηριζόταν ως κατάρα των θεών. Ο Ιπποκράτης, το 400 π.Χ., περιγράφει ως νόσημα την ψωρίαση και χρησιμοποιεί την πίσσα ως θεραπεία της. Το 150 π.Χ. ο Γαληνός προτείνει συχνά λουτρά και τοπική εφαρμογή με λίπος, ενώ τον 2ο μ.Χ. αιώνα ο Κέλσος εφαρμόζει στις ψωριασικές βλάβες παρασκευάσματα με θείο. Τον Μεσαίωνα οι ασθενείς με ψωρίαση αντιμετωπίζονται όπως οι λεπροί και αναγκάζονται να χτυπάνε κουδούνες για να ενημερώνουν τον κόσμο πού πηγαίνουν και σε ποιο χώρο θα παρευρίσκονται. Το στίγμα γι αυτούς τους ασθενείς συνεχίζεται μέχρι το 1800, όταν ο Φον Χέμπρα διαχώρισε τα δύο αυτά νοσήματα.

Από τότε περνούν πολλά χρόνια χωρίς πρόοδο στην αντιμετώπιση της ασθένειας. Οι γιατροί συστήνουν μπάνιο σε θειούχα νερά, αλοιφές και έλαια που περιέχουν πίσσα ή θείο. Τη δεκαετία του ‘70 προτείνονται τα λουτρά στη Νεκρά Θάλασσα ως πιθανή θεραπεία. Η έρευνα ώστε να βρεθεί η αιτία της ψωρίασης αλλά και η αποτελεσματική της θεραπεία ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Σήμερα όλο και περισσότερο υποστηρίζεται ότι τα αίτια της ψωρίασης σχετίζονται με τα γονίδια των κυττάρων των ασθενών, καθιστώντας τα το κλειδί για την δημιουργία νέων θεραπειών και τον οριστικό προσδιορισμό της αιτιοπαθογένειας της ψωρίασης.

Η ψωρίαση δεν επηρεάζει μόνο το δέρμα

Υπάρχουν πολλές ασθένειες και παθήσεις που σχετίζονται με την ψωρίαση. Η συνηθέστερη είναι η ψωριασική αρθρίτιδα, η οποία προκαλεί συχνά πρήξιμο, δυσκαμψία και πόνο στις αρθρώσεις. Όπως η ψωρίαση σε όλο το σώμα ή σε κάποια περιοχή μόνο, όπως η ψωρίαση στα χέρια, έτσι και η ψωριασική αρθρίτιδα είναι μία χρόνια κατάσταση. Μπορεί να προσβάλλει μέχρι και το 30% των ατόμων με ψωρίαση. Πολλοί υποθέτουν ότι οι πόνοι στις αρθρώσεις έχουν σχέση με την ηλικία και όχι με την ψωρίαση. Αν έχετε ψωρίαση και βιώνετε πόνο και φλεγμονή στις αρθρώσεις, πρέπει να συμβουλευτείτε αμέσως τον δερματολόγο για να διαπιστώσετε αν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ τους. Αυτό θα του δώσει τη δυνατότητα να προσαρμόσει καλύτερα τη θεραπεία της ψωρίασης, που ήδη ακολουθείτε.

Επίσης, έρευνες έχουν δείξει ότι η ψωρίαση συσχετίζεται με διάφορες άλλες συστηματικές παθήσεις και συννοσηρότητες, όπως:

• Καρδιαγγειακά νοσήματα
  • Μεταβολικό σύνδρομο
  • Μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος
  • Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου
  • Αυτοάνοσα νοσήματα
  • Κακοήθεια
  • Ψυχιατρικές παθήσεις
Για τον λόγο αυτό, εάν πάσχετε από ψωρίαση πρέπει να ελέγχετε συχνά την υγεία σας.