Η υγιεινή διατροφή αντιστέκεται στην ψωρίαση!

Έχω ψωρίαση: να βγάλω τη γλουτένη από τη διατροφή μου;
Απρίλιος 19, 2017

Η υγιεινή διατροφή αντιστέκεται στην ψωρίαση!

 

Οι άνθρωποι με ψωρίαση συχνά αισθάνονται ανίσχυροι. Παίρνοντας τον έλεγχο της διατροφής στα χέρια τους, πολλοί από αυτούς πιστεύουν ότι έτσι μπορούν να αντεπιτεθούν στην επίμονη και χρόνια αυτή νόσο. Όμως, αλλάζοντας τη διατροφή τους μπορούν να ενισχύσουν τη θεραπεία της ψωρίασής τους;

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει οριστική επιστημονική απάντηση στο ερώτημα αυτό. Οι επιστήμονες λένε ότι, προς το παρόν, υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις που υποστηρίζουν την άποψη ότι η διατροφή μπορεί να έχει σημαντική επίδραση στην βελτίωση της ψωρίασης. Από την άλλη πλευρά, πολλά άτομα με ψωρίαση παραδέχονται ότι η κατάστασή τους έχει βελτιωθεί με την αλλαγή στη διατροφή τους. Μειώνοντας το  βάρος τους και βελτιώνοντας τα επίπεδα χοληστερόλης και σακχάρου νιώθουν δυνατότεροι, ακόμη και αν αυτές οι αλλαγές δεν επιφέρουν ιδιαίτερες βελτιώσεις στο δέρμα ή τις αρθρώσεις τους.

Ο Δρ. Joel Gelfand από το Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, εξειδικευμένος ερευνητής της ψωρίασης υποστηρίζει ότι οι ασθενείς μπορούν να ακολουθούν υγιεινή διατροφή, αλλά θα πρέπει πρωτίστως να ενημερώνουν τον δερματολόγο για τις αλλαγές που σκέφτονται να κάνουν στη διατροφή τους ώστε να μην διαταράξουν τη θεραπευτική αγωγή που ακολουθούν και φυσικά να επιδεινώσουν την κατάστασή τους.

Η ψωρίαση, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2004 στο περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Δερματολογίας, συνδέεται με την παχυσαρκία. Οι ερευνητές έχουν βρει πως όσο μεγαλύτερος είναι ο δείκτης μάζας του σώματος (ΔΜΣ) τόσο πιο αυξημένος είναι ο κίνδυνος για ανάπτυξη ψωρίασης και ψωριασικής αρθρίτιδας, όπως και για επιδείνωση της νόσου. Το γεγονός αυτό ισχύει για άτομα που έχουν ήδη προδιάθεση για εμφάνιση ψωρίασης. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι σε υπέρβαρα άτομα, η απώλεια βάρους μπορεί να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των θεραπειών της ψωρίασης και αυτό εξηγείται στο ότι τα λιπώδη κύτταρα εκκρίνουν κυτοκίνες, τις πρωτεΐνες που μπορούν να προκαλέσουν φλεγμονές στο δέρμα.

Την ίδια χρονιά, από μια άλλη μελέτη στο British Journal of Dermatology, παρατηρήθηκε συσχετισμός μεταξύ απώλειας βάρους και μείωσης σοβαρότητας της ψωρίασης. Η μελέτη έγινε σε άτομα με ψωρίαση σε συνδυασμό με συστηματική θεραπεία ψωριασης και σωματική άσκηση για διάρκεια 20 εβδομάδων. Οι ασθενείς που έχασαν περισσότερο βάρος παρουσίασαν μεγαλύτερη βελτίωση στο βαθμό σοβαρότητας της ψωρίασης.

Ένα επιπλέον κίνητρο που οι παχύσαρκοι ασθενείς με ψωρίαση οφείλουν να χάσουν βάρος είναι το γεγονός πως η ψωρίαση είναι ιδιαίτερα σοβαρή ασθένεια, καθώς σχετίζεται άμεσα με καρδιαγγειακά νοσήματα. Η απώλεια βάρους βελτιώνει τους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου, όπως αρτηριακή υπέρταση, διαβήτη και υψηλή χοληστερόλη.

Καθώς το λίπος είναι ένας φλεγμονώδης ιστός, η διατήρηση ενός κανονικού βάρους και η μείωση του σωματικού λίπους μπορεί να οδηγήσει σε βελτίωση των συμπτωμάτων της ψωρίασης και της ψωριασικής αρθρίτιδας.

Για να διατηρήσετε ένα κανονικό βάρος, αρχικά θα πρέπει να γνωρίζετε αν το  βάρος σας είναι κανονικό! Για να το μάθετε πρέπει να υπολογίσετε τον δείκτη μάζας του σώματός σας (ΔΜΣ). Απλά πολλαπλασιάστε το ύψος σας σε μέτρα με τον εαυτό του, μετά διαιρέστε το πραγματικό σας βάρος με το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού και αυτό που θα βρείτε είναι ο Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ), που σύμφωνα με τον πίνακα που ακολουθεί (κατάλληλος για άτομα άνω των 20 ετών) θα δείτε που σας κατατάσσει.

Για παράδειγμα, έστω ότι το ύψος σας είναι 1,70 μ και το βάρος σας 70 κιλά. Τότε: 1,70 x 1,70 = 2,89 και 70 : 2,89 =  24,22. Σύμφωνα με τον πίνακα, ο δείκτης ΔΜΣ 24,22, σας κατατάσσει ως κανονικό από άποψη βάρους.

ΔΜΣ Κατάταξη βάρους
Κάτω από 18.5 Λιποβαρής
18.5—24.9 Κανονικός
25.0—29.9 Υπέρβαρος
30.0 και άνω Παχύσαρκος

Για να χάσετε βάρος, θα πρέπει να κάψετε περισσότερες θερμίδες από όσες καταναλώνετε. Πρέπει να ξέρετε ότι το ½ κιλό ισοδυναμεί με 3.500 θερμίδες περίπου. Εάν μειώσετε 500 θερμίδες την ημέρα από τη διατροφή σας, θα χάνετε μισό κιλό την εβδομάδα. Αν αυξήσετε τη σωματική σας δραστηριότητα, θα πρέπει να κάψετε επιπλέον θερμίδες.

Για να χάσετε βάρος θα πρέπει να προτιμάτε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λίπος ή με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Επίσης, να καταναλώνετε άπαχο κρέας, πουλερικά, ψάρια, όσπρια, αυγά, καρύδια, να αποφεύγετε επεξεργασμένα τρόφιμα.

Και φυσικά, προτού ξεκινήσετε οποιοδήποτε πρόγραμμα διατροφής, είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε τον δερματολόγο μας και τον εξειδικευμένο ενδοκρινολόγο-διατροφολόγο των ιατρείων μας.

Αν πρέπει να μετατρέψουμε την ποσότητα και ποιότητα της διατροφής σας σε όφελος για την υγεία σας και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της φωτοθεραπείας για την ψωρίαση, είτε αυτή εφαρμόζεται στο ιατρείο είτε στο σπίτι, τότε γιατί να μην την εντάξουμε στη θεραπευτική αγωγή σας;

 

Comments are closed.