Βιολογικοί Παράγοντες

Είναι πρωτεΐνες που παράγονται από ζωντανά κύτταρα. Οι βιολογικοί παράγοντες παρεμβαίνουν σε συγκεκριμένες διαδικασίες του ανοσοποιητικού συστήματος οι οποίες προκαλούν την υπερπαραγωγή των κυττάρων του δέρματος και της φλεγμονής. Αυτά τα φάρμακα εγχέονται υποδόρια (μερικές φορές από τον ίδιο ασθενή). Οι ασθενείς που λαμβάνουν αυτές τις θεραπείες θα πρέπει να παρακολουθούνται προσεκτικά από τον δερματολόγο. Επειδή τα φάρμακα αυτά καταστέλλουν το ανοσοποιητικό σύστημα, οι ασθενείς έχουν αυξημένο κίνδυνο μόλυνσης.

Η θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες αντενδείκνυται για ασθενείς με σοβαρές λοιμώξεις (σοβαρή λοίμωξη ορίζεται η λοίμωξη που απαιτεί θεραπεία με αντιβιοτικά). Αν ένας ασθενής εμφανίσει λοίμωξη ενώ ακολουθεί θεραπεία ψωρίασης με βιολογικό παράγοντα, πρέπει να σταματήσει την λήψη του βιολογικού παράγοντα έως ότου υποχωρήσει η λοίμωξη. Επίσης, ορισμένα από αυτά τα φάρμακα έχουν συσχετιστεί με άλλες ασθένειες (όπως διαταραχές του κεντρικού νευρικού συστήματος, παθήσεις του αίματος, καρκίνο και λέμφωμα) αν και ο ρόλος τους στην ανάπτυξη αυτών των ασθενειών δεν είναι ακόμη κατανοητός.

Όλοι οι ασθενείς με ψωρίαση που ακολουθούν θεραπεία με βιολογικούς παράγοντες θα πρέπει κάθε 3 μήνες τουλάχιστον να κάνουν γενικές εξετάσεις αίματος, ήπατος και νεφρών, σακχάρου και λιπιδίων, ενώ θα πρέπει να ενημερώνουν τον γιατρό για τυχόν συμπτώματα πιθανής λοίμωξης.

Αναστολείς του παράγοντα νέκρωσης όγκων (anti-TNF)

Ετανερσέπτη

Η ετανερσέπτη έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στη θεραπεία αρκετών φλεγμονωδών παθήσεων και έχει εγκριθεί για τη θεραπεία της μέτριας έως σοβαρής ψωρίασης κατά πλάκας και την ψωριασική αρθρίτιδα. Αποτελεί το μοναδικό φάρμακο που μπορεί να χορηγηθεί και σε παιδιά, με σοβαρή ψωρίαση κατά πλάκας, ηλικίας 6 ετών και άνω. Η εμπορική ονομασία της είναι Enbrel και δρα μπλοκάροντας τον παράγοντα TNF-a, που ευθύνεται για την φλεγμονή του δέρματος των ασθενών με ψωρίαση. Η παρακολούθηση του ασθενούς πρέπει να είναι συστηματική και με χαμηλό ουδό σε συμπτώματα λοίμωξης. Όλες οι κλινικές μελέτες στην ψωρίαση, έχουν διεξαχθεί με ετανερσέπτη ως μονοθεραπεία. Ένα σημαντικό ζήτημα που εξετάζεται με την χορήγηση της ετανερσέπτης, όπως και με άλλους TNF αναστολείς, είναι η πιθανή απώλεια της αποτελεσματικότητας με την πάροδο του χρόνου, που ενδεχομένως να σχετίζεται με την ανάπτυξη αντισωμάτων. Η ετανερσέπτη χορηγείται υποδόρια μία φορά την εβδομάδα.

Ανταλιμουμάμπη

Είναι ο νεότερος TNF αναστολέας, διατηρεί την εμπορική ονομασία Humira και δρα καταστέλλοντας τις φλεγμονώδεις αντιδράσεις. Ενδείκνυται για μέτρια έως σοβαρή ψωριασική αρθρίτιδα και μέτρια έως σοβαρή ψωρίαση. Συνήθως δεν παρατηρείται υποτροπιασμός της ψωρίασης αν διακοπεί η χορήγηση της ανταλιμουμάμπης, ωστόσο, η απουσία των ψωριασικών βλαβών διατηρείται καλύτερα με συνεχή χρήση και δεν υπάρχει απώλεια αποτελεσματικότητας μετά την επανεκκίνηση της χορήγησης της ανταλιμουμάμπης. Χορηγείται με υποδόρια ένεση μια φορά κάθε δύο εβδομάδες.

Αναστολείς ιντερλευκίνης

Σεκουκινουμάμπη

Είναι το καινούριο φάρμακο Cosentyx με αποκλειστική δράση να στοχεύει και να αδρανοποιεί μόνο την ιντερλευκίνη. Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται μικρότερη καταστολή του ανοσοποιητικού συστήματος του ασθενούς και επομένως εμφανίζονται λιγότερες παρενέργειες. Η χορήγηση γίνεται με υποδόριες ενέσεις μία φορά το μήνα μετά την ολοκλήρωση των εβδομαδιαίων δόσεων εφόδων για τον πρώτο μήνα.

Ουστεκινουμάμπη

Πρόκειται για ένα σύγχρονο αντίσωμα που μπλοκάρει τη διαδικασία της φλεγμονής αδρανοποιώντας τις ιντερλευκίνες. Η ουστεκινουμάμπη χορηγείται με υποδόρια ένεση μία φορά κάθε τρεις μήνες, αφού προηγηθεί ένα διάστημα με συχνότερη δοσολογία. Η εμπορική της ονομασία είναι Stelara.

Αναστολείς PDE4: Νεότερα φάρμακα χορηγούμενα από το στόμα

Απρεμιλάστη

Είναι ένα σχετικά καινούριο φάρμακο (εμπορική ονομασία Otezla), που δρα αναστέλλοντας τη λειτουργία της φωσφοδιεστεράσης για να εμποδίσει με τον τρόπο αυτό την επέκταση της φλεγμονής μέσα στο ίδιο το κύτταρο. Χορηγείται από το στόμα δύο φορές την ημέρα. Βασικές παρενέργειες είναι η ναυτία και η ήπια διάρροια, οι οποίες όμως υποχωρούν τις πρώτες εβδομάδες.