Έχω ψωρίαση: να βγάλω τη γλουτένη από τη διατροφή μου;

Η υγιεινή διατροφή αντιστέκεται στην ψωρίαση!
Απρίλιος 19, 2017
Όχι αλκοόλ στην ψωρίαση!
Απρίλιος 19, 2017

Έχω ψωρίαση: να βγάλω τη γλουτένη από τη διατροφή μου;

 

Πολλοί άνθρωποι με ψωρίαση ή/και ψωριασική αρθρίτιδα, που ακολουθούν φωτοθεραπεία για ψωριαση, συνήθως ενδιαφέρονται για δίαιτες που δεν περιέχουν γλουτένη και αναρωτιούνται αν οι δίαιτες αυτές μπορούν να βελτιώσουν την κατάστασή τους.

Η γλουτένη είναι μια πολύπλοκη πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη και σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως είναι η μπίρα και διάφορα  dressings για σαλάτες. Επίσης, την βρίσκουμε σε πολλά προϊόντα βρώμης, καθώς συχνά η βρώμη επεξεργάζεται με σιτάρι ή άλλα δημητριακά που περιέχουν γλουτένη. Το ψωμί, τα αρτοσκευάσματα και τα ζυμαρικά είναι κοινές πηγές γλουτένης.

Αν και η σχέση μεταξύ ψωρίασης και γλουτένης δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητή, πρόσφατες έρευνες εκτιμούν ότι έως και το 25% των ατόμων που έχουν ψωρίαση μπορεί να εμφανίσουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Είναι γεγονός ότι η δυσανεξία στα τρόφιμα επιδεινώνει τις αυτοάνοσες ασθένειες – όπως είναι η ψωρίαση – και η γλουτένη θεωρείται ένα από τα συστατικά των τροφίμων που μπορεί να προκαλέσει αλλεργική αντίδραση σε άτομα με ψωρίαση.

Μία μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Investigative Dermatology διαπίστωσε ότι τα άτομα με κοιλιοκάκη είχαν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ψωρίασης. Η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση διαταραχή του λεπτού εντέρου, που προκαλείται από δυσανεξία στη γλουτένη. Η μόνη γνωστή θεραπεία για την κοιλιοκάκη είναι η διατροφή χωρίς γλουτένη.

Σύμφωνα με τους ερευνητές στο περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Δερματολογίας, διάφορες μελέτες έχουν δείξει ότι η κοιλιοκάκη και η ψωρίαση έχουν ορισμένες κοινές γενετικές και φλεγμονώδεις αιτίες. Επιπλέον, η ψωρίαση διπλασιάζει περίπου τις πιθανότητες να διαγνωστεί κάποιος με κοιλιοκάκη.

Αν, ενώ έχετε ψωρίαση, υποψιάζεστε ότι μπορεί να έχετε κοιλιοκάκη ή δεν μπορείτε να ανεχθείτε τη γλουτένη, μπορείτε να μπείτε στον πειρασμό να την αφαιρέσετε από τη διατροφή σας. Όμως, προτού κάνετε οτιδήποτε σχετικό, συζητήστε με τον δερματολόγο και τον εξειδικευμένο ενδοκρινολόγο-διατροφολόγο των ιατρείων μας για το αν και πώς θα αρχίσετε ένα ειδικό πρόγραμμα διατροφής χωρίς γλουτένη.

Η αφαίρεση της γλουτένης από τη διατροφή μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των συμπτωμάτων της ψωρίασης, καθώς και την εξάλειψη διαταραχών του πεπτικού, αλλά αυτό είναι πιθανό να βοηθήσει μόνο αν η γλουτένη αποτελεί πρόβλημα πρώτης γραμμής.

Δεν υπάρχουν δημοσιευμένα στοιχεία που να δείχνουν ότι μια δίαιτα ελεύθερη από γλουτένη μπορεί να βελτιώσει την ψωρίαση στα άτομα εκείνα που δεν έχουν κοιλιοκάκη. Ωστόσο, υπάρχουν ανεπίσημα στοιχεία από ανθρώπους που έχουν δοκιμάσει τρόπους διατροφής χωρίς γλουτένη και μιλούν με βεβαιότητα υπέρ  αυτής.

Για κάποιον με ψωρίαση, που δεν έχει κοιλιοκάκη και δεν είναι δυσανεκτικός στη γλουτένη, ίσως να μην είναι τόσο καλή ιδέα να την βγάλει από τη διατροφή του, καθώς είναι δύσκολο να διατηρηθεί μια διατροφική ισορροπία όταν υπάρχουν πολλά τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη. Πρόκειται, συνεπώς, για μια απόφαση που δεν πρέπει να λαμβάνεται χωρίς συγκεκριμένη αιτία. Μόνο ο γιατρός μπορεί να σας ενθαρρύνει να αφαιρέσετε τη γλουτένη από τη διατροφή σας και να σας βοηθήσει να κατανοήσετε τα πιθανά οφέλη και τους κινδύνους από την κατανάλωση ή όχι τροφίμων με γλουτένη.

Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάτε ότι αν και η κατάλληλη διατροφή αποτελεί έναν ευνοϊκό παράγοντα ελέγχου των εξάρσεων της ψωρίασης, οι βλάβες του δέρματος που προκαλεί η συγκεκριμένη νόσος αντιμετωπίζονται με συνδυαστική θεραπεία, που μπορεί να σας προτείνει μόνο ο εξειδικευμένος δερματολόγος, και η οποία πρέπει οπωσδήποτε να περιλαμβάνει φωτοθεραπεία με εφαρμογή στο ιατρείο ή/και στο σπίτι.

Comments are closed.